Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Garanties
; existentiële garanties-zie nr. 07,
Geboden ; geen regels, geboden en verboden-zie nr. 10,
Geboorte
en erfelijkheid-zie nr. 16,
Geboren in
een Islamitisch land–zie bladwijzers
in “De ontwikkeling van het Denken”,
Gedachte
; een onjuiste gedachte-zie nr. 68,
Gedachte
; een onmogelijke gedachte- nr. 36,
Gedachtegang ; indirecte gedachtegang-zie nr. 25,
Gedachtengang
; omkering van de gedachtengang-zie nr. 42,
Gedachtengangen
; verwerpelijke collectivistische gedachtengangen-zie
nr. 01,
Gedrag
; asociaal gedrag- nr. 35,
Gedrag ; Consistent gedrag-zie bladwijzers,
Gedrag ; het
menselijk Gedrag begrijpen–zie bladwijzers
in “De ontwikkeling van het Denken”,
Gedrag ; hoe is het gesteld met de voorstelling die de mensen van de
werkelijkheid hebben
Gedrag ; lichamelijk gedrag-zie nr. 17
Gedrag ; Mensen tot behoorlijk gedrag dwingen..?,
Gedragsnormen
en Fatsoensnormen, -zie bladwijzers
Gedragsregels
; verplichte gedragsregels-zie nr. 13,
Geen
deugdelijk tegenargument-zie nr. 43,
Geen houvast aan feiten-zie nr. 09,
Geen regels, geboden en verboden-zie nr. 10,
Geert Wilders ; Zal de politicus Geert
Wilders met zijn film “Fitna” het
nádenken over o.a. 1) God,
Allah, Jahweh en 2) De Bijbel en De Koran-(zie bladwijzer: Bijbel en
Koran zijn intellectuele constructies) bevorderen? Zie ook de
bladwijzers/links in : Dialoog
, Het Gesprek , Respect , Terrorisme , Cultuurspanning
, Profeten(zie bladwijzers) en Polarisatie/polariseren
Geest ; de Geest als
maat-zie bladwijzers,
Geest ;
Heilige Geest-1-zie bladwijzers,
Geest ;
Heilige Geest-2-zie bladwijzers,
Geest ; wat is
Leven en wat is die mysterieuze Geest van een mens-zie bladwijzers,
Geest ;
zalig zijn de armen van geest–zie bladwijzers
in “De ontwikkeling van het Denken”,
Geest
en het verkeerde-zie nr. 05,
Geest-1-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Geest-2-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Geest-3-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Geest-4-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Geestelijke
leegheid-zie bladwijzers,
Geestelijke voorgangers-zie bladwijzers,
Gefantaseerde
voorstellingen-zie nr. 70,
Gegroeide
systemen-zie nr. 62,
Geheel ; het geheel is meer dan de som der delen,
Gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid,
Gehoorzaamheid, dienstbaarheid en het goddelijke-zie bladwijzers,
Gelekt-zie
bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.3,
Gelijkheid
; individualisme en regelingen op voet van gelijkheid-zie nr. 06,
Gelijkwaardigheid
-1-uit Beweging
en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Gelijkwaardigheid
-2-uit
Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Gelijkwaardigheid
-3-uit
Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Gelijkwaardigheid-3-zie aflevering 04,
Gelijkwaardigheid-4-zie aflevering 13,
Gelijkwaardigheid-5-zie aflevering 56,
Gelijkwaardigheid-7..?-zie bladwijzers( Daarom kan er van
gelijkwaardigheid ook geen sprake zijn),
Gelijkwaardigheid-8 ; juridische gelijkwaardigheid,
Gelijkwaardigheid-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Geloof ; florerend geloof-zie nr. 21,
Geloof
; Godsdienst als misbruikt geloof-zie bladwijzers,
Geloof ; Godsdienst en Geloof,
Geloof ; het
begrip geloof-zie bladwijzers,
Geloof
; het geloof floreert meer dan ooit..!-zie bladwijzers,
Geloof ; het geloof van de agnost_zie
nr. 15,
Geloof
en godsdienst-zie nr. 51,
Geloof en ongeloof-zie
bladwijzers,
Geloven in, geloven aan-hoe
zit dat..?,
Geloviger
dan ooit-nr 21-uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Gelul in de ruimte-zie aflevering 04,
Gemeenschap
; de hogere gemeenschap-zie nr. 13,
Gemeenschap
en enkeling- nr. 33,
Gemeenschappelijkheid
; communisme als ultieme gemeenschappelijkheid-zie nr. 13,
Gemeenschappelijkheid
; het conflict tussen gemeenschappelijkheid en individualiteit,
Gemeenschapszin-3(gemeenschapszin) ; zie
bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Gemeenschapszin-solidariteit-zie
bladwijzer solidariteit uit Conditionering,
Geneesheer
van de kosmos-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Genocide – zie Op de valreep-2015 in Cultuur Filosofische
Opmerkingen,
Germaanse
cultuur-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Germaanse
wereld-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Germanen
; de Germanen-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Gesprek ; Verschillen/Overeenkomsten…of…? uit “Het
Gesprek”,
Gesprek;
in gesprek(?) blijven met
andersdenkenden,
Gesundes Volksempfinden-zie bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Geven en
Nemen–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Geven en Nemen–zie bladwijzers in “Vrouw en Wereld”,
Gevolg
van vrijzwevendheid-zie nr. 71,
Geweld
: gunstige besluiteloosheid inzake militair geweld-zie nr. 10,
Geweld ; hoe geweld te voorkomen,
Geweld
moet gestopt worden-zie nr. 09,
Geweld–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Gewone
mensen ; sociaal bewustzijn van de gewone mensen-zie nr. 73,
Gewone
mensen-1 (nrs. 22 t/m 24 ) –zie bladwijzers in “De
ontwikkeling van het Denken”,
Gewone mensen-1-zie bladwijzers,
Gewone
mensen-2 ( no.33) –zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Gewone mensen-2-zie
bladwijzers,
Gewone
mensen-middelmaat-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Gewone
mensen-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Gezag ; hoe herstel je het
gezag-zie bladwijzers,
Gezag ;
ontkenning van het gezag v/h collectief-nr. 35 uit Alledaags Commentaar,
Gezag-
Vragen Cursus ; De Jeugd heeft geen eerbied meer voor het
Gezag-1(vragencursus), hoe zit dat?
Gezin ;
Samenleving, Maatschappij en Gezin-’70.,
Gnostici-Jezus-Socrates-zie bladwijzers uit De Kunst
van het Filosoferen,
Gnostiek / Gnosis-zie bladijzers en/of aflevering 50
uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Gnostiek
/ Gnosis-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3,
Gnostiek
/ Gnostici-zie bladwijzers uit Gedachten over Ontstaan en Bestaan,
God
; Almachtige God-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
God ;
Almachtige God-zie bladwijzers-1,
God ; Almachtige
God-zie bladwijzers-2,
God ; Almachtige God-zie bladwijzers-3,
GOD ; ALS HET BESTAAN VAN GOD WETENSCHAPPELIJK AANGETOOND WORDT...,
God ; de God van de Economie en de Politiek,
God
; de God van de Economie en de Politiek-zie bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
God ; de
overgave aan god…Vrijheid? -zie bladwijzers,
God ;
de verbinding met god- nr. 35,
God
; dènkt men wel eens over “God” nà..? Hoe zit dat..?
God ; Er is
géén GOD-nr.51 uit Filosofie van de
Hak op de Tak 1t/m73,
God ;
het fenomeen god- nr. 36,
God ; hoe zit het nou met God,
God ;
hoe zit het nou met… Jahweh, God en Allah,
God ; Is er dan toch een God / Allah..? - Hoe zit dat..?,
God ; Nergens is God
zozeer taboe als juist binnen de godsdiensten..!-zie bladwijzers,
God als
absolute abstractie-zie nr. 70,
God als
de absoluut enige-zie nr. 65
God en de kabouters-zie nr. 11,
God is
Liefde pag. 142 t/m 144-uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
God
is liefde-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
God
is mens geworden-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
God is mens geworden-zie bladwijzers,
God
toppunt van waarde-zie nr. 57
God, Allah, Jahweh/Godsdiensten ; Oplossing inzake
problemen met Jaweh, God, Allah/godsdiensten
b.v. God/Christendom. Stel God/Christendom
ter discussie! Nog béter is “De Werkelijkheid” als vertrekpunt te nemen, “de
werkelijkheid”, waarin zowel jij, ik, Jaweh, God, Allah en al die andere goden,
profeten deel van uitmaken. Vervolgens stel je jezelf de vraag: Wie, wat is De
Mens..! Waarin onderscheid “de Mens” zich van het overige leven. Wie, wat
is Jaweh, God,
Allah..! Bestudeer : Beweging
en Verschijnsel
Goddelijke
individuen- nr. 39,
Goddelijke
Werkelijkheid (het stoffelijke niet),
Goddelijke, gehoorzaamheid en dienstbaarheid -zie
bladwijzers,
Goden ;
de goden welgevallige zombie- nr. 38,
Goden als onvolwassen voorstellingen-zie nr. 20,
God-Er
bestaat, néén Er <is>géén God-zie Als het bestaan van God
wetenschappelijk
God-Er
bestaat, néén Er <is>géén
God-zie Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73, aflevering 51,
Gods
zegen ; Velen wensen u wijsheid toe en bidden voor u om Gods zegen.
(Troonrede 2007-09-18)
Gods Zoon-1en
2-zie bladwijzers,
Gods
Zoon–zie bladwijzers in “De
ontwikkeling van het Denken”,
Gods
Zoon-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Godsdienst ; alle godsdiensten zijn volslagen
idioot-zie afl. 40,
Godsdienst ;
Bestrijders en Begrijpers v/d godsdienst..! zie aflevering 51
Godsdienst ; De fundamentele intolerantie van de godsdienst,
Godsdienst
; de grondslag van een godsdienst-zie bladwijzers,
Godsdienst
; De mensen hun godsdienst af nemen..?-nr. 21,
Godsdienst
; Godsdienst als misbruikt geloof,
Godsdienst ;
het begrip godsdienst-zie bladwijzers,
Godsdienst ; het ontbreekt de godsdienst bepaald niet aan
sadisme..._zie nr. 14,
Godsdienst
; overeenkomst tussen wetenschap en godsdienst- nr. 26,
Godsdienst ; verbieden van de Godsdienst-zie
nr. 21,
Godsdienst
; vrijheid van godsdienst uit de grondwet,
Godsdienst
als intellectuele constructie-uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Godsdienst
als misbruikt geloof-zie bladwijzers,
Godsdienst
als misbruik-zie nr. 64,
Godsdienst
en drugs-zie nr. 63,
Godsdienst en geloof ; het verbieden van de godsdienst
en geloof…?-zie
bladwijzers,
Godsdienst
en geloof-zie nr. 51,
Godsdienst
vooronderstelt analyse-zie nr. 03,
Godsdienst(Christendom,Islam)
; een intellectuele constructie,
Godsdienst; de fundamentele intolerantie van de
godsdienst,
Godsdienst; de Islam is als godsdienst gevaarlijk voor
de gehele westerse wereld- zie nr. 27,
Godsdiensten
; alle godsdiensten zijn volslagen idioot-zie afl. 40,
Godsdiensten ;
nergens is God zozeer taboe als juist binnen de godsdiensten! zie bladwijzers,
Godsdiensten
; pervers gedrag,
Godsdiensten
; voortdurende inmenging in de maatschappij- zie afl. 27,
Godsdiensten ; zijn godsdiensten achterlijk ? Ja
volslagen idioot..!,
Godsdienstige
cultuur-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Godsdienstige
dwaasheden-zie nr. 62,
Godsdienstige
ijveraars ; Valt er te praten met godsdienstige
ijveraars over...?-zie afl. 36,
Godsdienstige
moordzucht-zie afl. 13,
Godsdienstige
moraal-zie nr. 70,
Godsdienstige
netwerk ; verbreken van het godsdienstige netwerk-zie nr. 51,
Godsdienstige
opvatting-zie nr. 42,
Godsdienstige
stelsels-zie nr. 64,
Godsdienstige terreur_Islamitische geldingsdrang_zie
nr. 27,
Godslastering ; Oplossing inzake b.v. godslastering:
Stel god ter discussie! Nog béter is De Werkelijkheid als vertrekpunt te
nemen, “de werkelijkheid”, waarin zowel jij, ik, god, allah
en al die andere goden, profeten deel van uitmaken. Vervolgens stel je jezelf
de vraag: Wie, wat is De Mens..! Waarin
onderscheid De Mens zich van het overige leven. Wie, wat is god..! Conclusie: Er <is> géén
god..! Godslastering..? Bestudeer: Beweging
en Verschijnsel ; God bestaat niet..!,
Goed en
kwaad ; Kennis van Goed en Kwaad(zie bladwijzer),
Goed en
Kwaad ; kennis van goed en kwaad-zie nr. 72,
Goed en Kwaad-zie bladwijzers,
Goede ;
het goede bestaat niet-zie nr. 70,
Goede ;
het goede is onzin-zie nr. 71,
Goederen
; luxe goederen-zie nr. 07,
Goeds ;
iets goeds-zie nr. 71,
Greep op… de maatschappij, zie aflevering no. 18
Grens-1-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Grens-2-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Grens-3-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Grens-4-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Grens-Overgang-Samenhang-zie bladwijzers in
Beweging en Verschijnsel deel1,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Beweging en Verschijnsel deel2,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Beweging en Verschijnsel deel3,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in De Grote Vierslag,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in De Kunst van het Filosoferen,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in De Ontwikkeling van de West Europese Cultuur,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Evolutie of Creatie,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Filosofie van de hak op de tak 1 t/m 73,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Filosofie van de hak op de tak no. 1,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Filosofie van de hak op de tak no. 2,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Filosofie van de hak op de tak no. 3,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Filosofische Invallen 1 t/m 26,
Grens-Overgang-Samenhang-zie
bladwijzers in Gedachten over Ontstaan en Bestaan,
Groei ; Economische groei, zie bladwijzers in Beweging en Verschijnsel deel 3,
Groei
; Economische groei, zie bladwijzers in De Ontwikkeling van de West Europese
Cultuur,
Groei
; Economische groei, zie bladwijzers in Identiteitscrises en vrijdenken,
Groei ; Economische groei, zie bladwijzers in
Nihilisme en anarchisme als basis van het Atheisme,
Groei
tot volwassenheid- nr. 23,
Groei van het
leven-zie bladwijzers,
Groeiproces ; onder
groeiproces versta ik-zie bladwijzers,
Grondgedachte
van de Misdaad-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Grondslag
; de redelijke grondslag van het kapitalisme- nr. 25,
Grondslag
van een godsdienst-zie bladwijzers,
Grondslagen van de ISLAM en het CHRISTENDOM-(zie
bladwijzers),
Grondslagen van
de Westerse Cultuur -zie bladwijzers uit
De ontwikkeling van het Denken,
Grondwet ; Vrijheid van Godsdienst uit de grondwet !,
Grote
Beweger-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Grote
Moeder ; ongodsdienstige Grote Moeder, Magna Mater-zie nr. 11,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
De godsdiensten, die de mensen aanhangen, zijn allemaal ingeprente ficties,
die in feite maar één ding beogen: gehoorzaamheid.
Zogenaamd gehoorzaamheid aan de goden, maar… in werkelijkheid aan de
godenmakers. Het zijn niets anders dan machtssystemen, die tot op de dag van
vandaag uitermate bevredigend functioneren.
Bevredigend, in de eerste plaats voor de
machthebbers, maar toch ook voor de ondergeschikten, die zich blijkbaar veilig
voelen onder de hoede van een liefdevolle vader. Die vader, overigens, geeft
van zijn "liefde" blijk volgens alle regels van de "zwarte
pedagogie": hij behandelt zijn kinderen wreed om hun liefde op de proef te
stellen, hij vraagt voortdurend bewijzen van hun liefde voor hem, hij tuchtigt
hen met harde hand, maar ook maakt hij zijn kinderen gelukkig als zij onvoorwaardelijk
aan zijn wil gehoorzamen. Dat is volgens ieder weldenkend mens een uitgesproken
pervers gedrag, maar
volgens zijn slachtoffers het toppunt van rechtvaardigheid, al geven zij toch
ook wel toe dat het een ondoorgrondelijke rechtvaardigheid is. Voor meer
informatie, zie : Hoe zit het nou met God
“Hoe je ook over fatsoensnormen en gedragsnormen
mag denken, ze maken toch het betrekkelijke samengaan van de mensen mogelijk en
ze houden de boel bij elkaar”.
“Normstelsels gericht op gehoorzaamheid,
onderdanigheid en minderwaardigheid geraken na verloop van tijd in een vacuüm,
zodat diegenen die eigenlijk het houvast van normen nodig hebben in ernstige
mate losgeslagen raken, zij worden door
niets meer in toom gehouden, behalve door een gewelddadig gezag. Je behoeft je
er niet over te verwonderen dat het doorgaans gaat om mensen die een sterke
behoefte aan gezag hebben. Zij kunnen nog zo de mond vol hebben van traditie en
fatsoen, toch zijn hun normen niet meer dan holle frasen die met hun werkelijke
gedrag niet overeen stemmen”.
Zie voor nadere informatie: Fluitspel (robot denken)
( Jan Vis, filosoof )
Over de mening dat de geest door de een of andere hogere intelligentie
zou zijn "ingeblazen"
of dat hij het gevolg zou zijn van een incarnatie van de dolende geest van een
gestorvene zullen we maar helemaal zwijgen! Leven en geest moeten vanaf het
vroegste stadium van het heelal tot de mogelijkheden behoord hebben, anders
waren zij nooit voor de dag gekomen. Het is inderdaad mogelijk om het heelal
vanuit één enkelvoudig principe te verklaren, maar ik kan dat helaas in het
bestek van dit boek niet doen. Beweging en Verschijnsel (deel 1, 2, en 3)
- hoofdwerk van Jan Vis,creatief filosoof- geeft u
hierop antwoord.
Voor meer info, zie: hoe zit het nou
met God
DE
OERCEL: ( trefwoorden : beweeglijkheden , ruimte ,
elementaire materie , samenhang , materie , relatie , oercel
, bewustzijn , psyche , buitenwereld , wat is geest ,
zelfbewustzijn ).
Lees hiervoor Beweging
en Verschijnsel deel 1, 2 en 3
GEHOORZAAMHEID EN ONGEHOORZAAMHEID
Als de
mens aan geen enkele macht onderworpen is, dan kan er alleen maar gelden dat
hij zichzelf bestuurt. Een zichzelf besturend mens weet noch van
gehoorzaamheid, noch van ongehoorzaamheid. Dat zijn begrippen die in zijn
denken niet voorkomen. Maar een dergelijk mens leeft voorlopig nog wel in een
wereld die nog geheel en al in het teken van de macht staat en die dus
afhankelijk is van de gehoorzaamheid en de ongehoorzaamheid van de mensen. Temidden van dit machtsspel is het onmogelijk je
voortdurend te onttrekken aan de inwerking van de machtsstructuren, omdat het
tot het karakter van de macht behoort zich niet tot zichzelf te bepalen en zich
op te leggen aan anderen. Omdat dus de macht de ander niet vrij laat en altijd
maar weer gehoorzaamheid probeert af te dwingen, is er in een machtswereld niet
aan te ontkomen.En dan blijft er niets anders over
dan zo soepel mogelijk met de druk mee te geven, ongeveer zoals een bokser
meegeeft met de klap die hij te incasseren krijgt. Maar net zo min als deze van
plan is het daarbij te laten en onmiddellijk weer zijn positie probeert te
herstellen, ben je bereid je gewonnen te geven. Je veert altijd weer terug. In
een televisie-uitzending heb ik gezegd dat je gehoorzaamheid alleen maar kan
huichelen. Dat huichelen van gehoorzaamheid is te vergelijken met het meegeven
van de bokser. Je moet het wel doen, omdat je anders verpletterd wordt. Maar
het is niet meer - en ook niet minder - dan een tactiek om te overleven en je
vrijheid te bewaren. Hoewel de meeste mensen het niet graag toe zullen geven is
hun zogenaamde gehoorzaamheid ook niet meer dan een vernisje, een houding naar
buiten toe. Want zodra zij ook maar even de kans krijgen er onderuit te komen
zullen zij het niet laten. En die kans wordt groter… Voor meer info. Zie…
Een van de thema's, die tijdens de forumdiscussie
op het “Anton Constandse
congres” van 13 september 1986 besproken moesten worden was de vraag: "Is
godsdienst gevaarlijk?". Als leidraad diende de volgende uitspraak van Constandse : “Als je uitgaat van de filosofie, dan kom je
in botsing met alle godsvoorstellingen, en dan kom je bij het atheïsme..... Ik
vind de godsdienst zo gevaarlijk, omdat de mensen dan in twee werelden leven.
Een werkelijke wereld en een onwerkelijke wereld. Die twee doorkruisen elkaar
op allerlei manieren. Het leven wordt beheerst door een waan". Tijdens de aan
de discussie vooraf gaande inleidingen hadden zowel Bram van der Lek als Wouter
Gortzak zich er over verbaasd dat een intelligent man
als Anton Constandse zich steeds zo fel tegen de
godsdienst keerde. Kennelijk vonden zij dat toch wel een beetje dom, althans
kortzichtig......
Voor meer info. Zie: godsdienst
en geloof
HET GELOOF FLOREERT
…kom nou ! … of toch …?
Bij
het begin van het nieuwe jaar is het goed om je nog weer eens te realiseren
waarom je de dingen doet die je doet. Voor een aantal van ons, vrijdenkers,
hangen die dingen ten nauwste samen met het wel en wee van de
vrijdenkersbeweging, uiteraard omdat het daarin gaat om een levenshouding en
die is nu eenmaal niet los te denken van het dagelijkse leven in al haar
variëteiten. Dat heeft belangrijke consequenties en de eerste daarvan is
volgens mij het atheïsme...
Al
eerder heb ik in dit blad opgemerkt dat er tegenwoordig steeds vaker negatief
gereageerd wordt op het atheïsme. Dat komt uit een onverwachte hoek: het
merkwaardige is namelijk dat die reacties niet komen van de zijde van de
gelovigen, van wie zoiets volkomen normaal zou zijn, maar juist van de kant van
diegenen die wij min of meer als onze geestverwanten beschouwen:
wetenschappers, filosofen, journalisten en kunstenaars. De oorzaak daarvan is
volgens mij niet in de eerste plaats doordat die geestverwanten eigenlijk in de
verte toch nog gelovig zouden zijn - wat overigens vaker het geval is dan je
zou denken - maar de reden is dat atheïsme een niet mis te verstane stellige
uitspraak inhoudt, namelijk dat god volstrekt niet bestaat. De atheïst kent
geen twijfel als het over bovenmenselijke spirituele machten en
buitenmenselijke spirituele machten gaat: die bestaan niet ! Dat is niet alleen
maar een botte ontkenning, zoals de term atheïsme doet vermoeden, maar het is
vooral ook een bevestiging van een resultaat van nadenken.
Voor
nadere informatie, Zie: het
toenemend belang van het atheïsme
solidariteit, lotsverbondenheid, saamhorigheid,
verbondenheid, gemeenschapszin
a)
Gewoonlijk zeggen de mensen dan dat zij zich met elkaar “verbonden” voelen en
zij spreken van “solidariteit” en “saamhorigheid” om daaraan dadelijk toe te
voegen op welke grond zij zich verbonden voelen. Je krijgt dan een aantal
verklaringen te horen die bij nadere beschouwing niets met het begrip “samenhang” te maken hebben, maar die
allemaal terug zijn te brengen tot het begrip “relatie”.
b)
Wat wij doorgaans onder “verbondenheid”, “solidariteit” en “saamhorigheid”
verstaan is niet wat ik bedoel met samenhang. Het is beslist noodzakelijk elke
verbinding terzijde te laten.
Meer info. Zie: conditionering
Citaat uit “Trouw aan…”: Je moet
je echter wel afvragen welke begrippen inhoud zijn van het begrip liefde. Ik
kom dan op een tweetal begrippen, namelijk eerlijkheid en trouw.
Het eerste betekent dat je voor jezelf alles laat gelden wat er te gelden
heeft, dat je dus niets in jezelf verdoezelt. Dat hangt ten nauwste samen met
het begrip twijfel.
Een eerlijk mens durft voor
zichzelf toe te geven dat hij twijfelt.
Het tweede betekent dat je jezelf, als
geheel van allerlei eigenaardigheden, zo helder mogelijk laat gelden en dat je
dus niet van dat geheel afwijkt. Je verschuilt jezelf niet achter
uiterlijkheden. ( gebruik b.v de trefwoorden:
samenhang, ruimte, liefde.) Zie…
Twee begrippen en hun relatie; ofwel
VROUW , MAN en hun relatie
Om duidelijk te maken hoe wij in
onze denktraditie omgaan met begrippen die onafscheidelijk met elkaar verbonden
zijn en die tegelijk beide een andere betekenis hebben, kunnen wij de balans
als voorbeeld nemen. En dan gaat het om de verhouding tussen de twee schalen
daarvan. Die twee schalen hebben voor ons denken niets met elkaar te maken, het
zijn voorwerpen die volkomen van elkaar gescheiden zijn. Maar, er is wel een
"relatie" TUSSEN beide schalen: zij worden met elkaar verbonden door
de arm van de balans, waaraan beide opgehangen zijn. De arm van de balans is
dus iets zelfstandigs dat beide schalen verbindt, maar dat op zichzelf BUITEN
beide schalen is en dat als zodanig het gedrag van de twee schalen bepaalt.
Zij gaan samen, zij laten zich
gelden als bij elkaar "behorend" door een UITWENDIGE derde factor,
die hen tot een soort van "eenheid" dwingt: de balans als compleet
instrument. Op dezelfde wijze gaan wij in ons denken om met de begrippen
"het geheel" en "de inhoud". Onwillekeurig gaan wij zoeken
naar een relatie die beide begrippen kan verbinden, en dan denken wij aan een
uitwendige derde factor. Een factor die "het geheel" met "de
inhoud" verzoent. In het concrete geval van vrouw en man (op die twee
houden wij het maar even) gaan onze gedachten uit naar allerlei relatievormen
en de mogelijkheden die deze te bieden hebben. Het huwelijk is zo'n
relatievorm, maar die heeft tegenwoordig aan waarde ingeboet. Je kunt denken
aan wat men in de dertiger jaren in progressieve socialistische kringen als
"vrije liefde" gepropageerd heeft en tegenwoordig is de Lat-relatie een voorbeeld. Steeds echter komt het er op
neer dat de partners zich voegen naar de DERDE factor: de relatie, en dat
beiden zich daaraan zo volledig en zo getrouw mogelijk uitleveren. In feite
komen de partners zelf niet tot hun recht (dat mag "zoveel
mogelijk"), maar gaat het er om dat de RELATIE tot zijn recht komt. Hoewel
men zich doorgaans helemaal niet bewust is van de begrippen "het
geheel" en "de inhoud", kunnen we wat dit betreft toch zeggen
dat men, onbewust, die beide begrippen OP ZICHZELF gesteld heeft: de vrouw is
het begrip "het geheel" en de man is het begrip "de
inhoud".
En tussen die twee grootheden
slaat men dan een brug, waaraan men dan als kwaliteitseis stelt dat hij
beantwoordt aan de liefde. Helaas verdwijnt die "liefde" na enige
tijd, zodat de partners zichzelf en elkaar verwijten gaan maken omdat alles mislukt
is. Zij komen dan tot de overtuiging dat "de liefde nu eenmaal niet kan
omdat wij er te egoïstisch voor zijn". Maar in feite is voor de dag
gekomen dat het onmogelijk is de begrippen "het geheel" en "de
inhoud" op zichzelf te stellen om ze vervolgens met elkaar te verbinden
door een derde factor die voor beide grootheden maatgevend is. Vanuit dit
streven kunnen het vrouwelijke en het mannelijke elkaar niet vinden, zij zullen
almaar voor elkaar een raadsel zijn en in de praktijk zelfs angst en
vijandschap teweeg brengen. In "De roof van het vrouwengeheim" wordt
dit thema door Fokke Sierksma indringend behandeld
aan de hand van restanten van oude verhalen, die nog bij natuurvolkeren
voorkomen. Typerend is in elk geval de voortdurende verwarring bij de mannen
die de samenhang in hun werkelijkheid kwijt zijn, en de mystiek bij de vrouwen
die met hun inhoud geen raad weten omdat die ongrijpbaar blijkt te zijn. Het is
namelijk zo dat de mensen in hun cultuurontwikkeling achtereenvolgens "het
geheel" en "de inhoud" op zichzelf stellen, vertegenwoordigd
resp. door de vrouw en door de man. Daardoor zijn er twee essentieel
verschillende perioden in de geschiedenis te onderscheiden, namelijk de oudheid
en de nieuwe tijd. Beide perioden vertonen de POLARITEIT van de vrouw en de man
op geheel eigen wijze. Het is goed om hier even bij stil te staan omdat het ons
thema wat concreter maakt.
Voor meer info: zie…
Het behoort tegenwoordig tot de goede toon in
gesprek te blijven met andersdenkenden. Iedereen knikt automatisch goedkeurend
bij het vernemen van deze slogan. Merkwaardig is echter wel, dat het bijna
iedereen ontgaat dat er helemaal geen gesprekken gevoerd worden. Er worden
standpunten gegeven en uitgewisseld en die standpunten worden vergeleken,
onderzocht op verschillen en overeenkomsten, om vervolgens in de vorm van een
compromis op elkaar aangepast te worden of juist niet. Dat is echter geen
gesprek voeren, dat is handeldrijven. Daarbij is niemand er op uit om met
elkaar uit te zoeken hoe de dingen zitten. Ieder meent voor zich te weten hoe
het zit, en nu maar proberen "tot elkaar te komen". Ik ben van mening
dat het vrijdenken
er niet bij gebaat is als wij zouden wensen met allerlei voor ons denken
onhoudbare standpunten tot een compromis te komen. Het is verkeerd en zinloos
om op een dergelijke wijze in gesprek te zijn. “Zo’n discussie” met
andersdenkenden drijft je alleen maar in de hoek, omdat het nu juist die grote
meerderheid van eenvormig andersdenkenden is, die in een wereld als de onze de
macht in handen heeft. Men staat je hoogstens welwillend toe zo nu en dan iets
te zeggen. Geheel anders staan de zaken er voor als "het gesprek" nu
eens werkelijk inhoud zou krijgen, als men er van beide kanten van uitging dat
het niet om standpunten gaat, maar om de vraag: "Hoe zou het zitten".
Aan een dergelijk gesprek zou “het naar elkaar luisteren" voorondersteld
zijn, het nauwkeurig en onbevooroordeeld meedenken met de gedachtegang van de
ander. Als het om zo'n gesprek zou gaan…
Voor meer info. Zie: In gesprek blijven met andersdenkenden ; het debat
Bij politieke debatten bijvoorbeeld kun je
opmerken dat de politici helemaal niet naar elkaar luisteren, zich niet op een
idee wensen te laten brengen en uitsluitend reageren op "trefwoorden"
in het betoog van de ander. Daardoor ontstaan er telkens ruzies over de vraag
of iemand al of niet iets bepaalds gezegd heeft, terwijl over de inhoud van het
gezegde niet verder nagedacht wordt. Het hooggewaardeerde
"compromis", dat men, naar het schijnt, nu eenmaal in de politiek
sluiten moet, is in feite niets anders dan een wapenstilstand tussen twee
vechtenden, die ondanks die wapenstilstand toch elkaars vijanden zullen
blijven. “Het compromis" is het gevolg van een botsing tussen twee mensen
die niet naar elkaar willen luisteren, geen gesprek willen voeren omdat zij
eigenlijk gelijk willen krijgen. Maar iemand die in de gaten heeft hoe het zit
met de werkelijkheid wil…
Voor meer info. Zie: Het gelijk en de
dialoog en
Oude Meesters nr. 2 Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering no.37
Filosofie van de Hak op de
Tak- aflevering no.66
Hoe
dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit
dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de
vorm van de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch
alleen maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn
kan in een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven
en nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En
dat gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een
ander. Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders
dan vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van
het functioneren in…
Voor
meer info:
Zie: De ontwikkeling
van het denken ; Vrouw en Wereld
en Filosofie van de
Hak op de Tak- aflevering-09
bijvoorbeeld met behulp
van:
liefde / trouw aan…?
klinkt dit soft ? Neen ! Het is volwassen nadenken
!
informeer je ook over:
en over:
veiligheid ; respect/tolerantie ; macht…
maak deze begrippen
bespreekbaar…thuis en via scholen, gedrukte media, radio, tv, internet, etc.
Verdraagzaamheid
en onverdraagzaamheid
gebruik bovenstaande
informatie…voor een leefbare wereld !
liefde… liefde heeft
betrekking op 'mij'. Wat betekent liefde dan?
Zie… houden van…liefde en trouw
Hoe
zit het nou met : Jahweh, GOD en Allah,
Er is een oerwerkelijkheid
van beweeglijkheden die aan alles ten grondslag ligt en die bijgevolg door alles
heengaat. En dat is precies datgene dat de mensen door alle tijden heen
aangevoeld hebben en dat zij benoemd hebben met het begrip “god”. Voor een
nadere uiteenzetting zie bijbehorende links.
Als het bestaan van God…
; het geloof floreert
; het verslag van een Koran
onderzoek ( auteur: max de Hes )
En voorts:
Zie: Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 36
, Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 39
Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 60 Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 61 Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 64 Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 65
Zijn godsdiensten achterlijk…Ja, volslagen idioot zie
nr. 40..!
Citaat
2) . En de inhoud van
die veiligheid is
“het verzorgd zijn” en “het recht”, waarbij ik met nadruk aanteken dat het hier
om een beschermingsrecht
gaat. Het zou te ver voeren hierop thans uitvoerig in te gaan, maar zoveel kan
ik er - voor de goede verstaander - wel over zeggen dat bij een
beschermingsrecht ik veilig gesteld ben voor de ander, terwijl er werkelijk
recht is als de ander veilig is voor mij. Zie…
respect hebben voor het feit dat iemand een mening
heeft zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar respect hebben voor de inhoud van
iemands mening spreekt helemaal niet vanzelf, dat is maar net hoe het valt.
Zie: het gelijk en de
dialoog en de
fundamentele intolerantie van de godsdiensten
Zoals ik in mijn vorige artikel over hetzelfde
onderwerp al heb gezegd begint het in het huidige tijdsgewricht langzaam aan
duidelijk te worden dat de mensheid op onze planeet wezenlijk niet kan leven in
een stelsel van machtsverhoudingen. Meer dan ooit en op een veel grotere schaal
dan ooit het geval was, verzetten grote groepen mensen zich tegen het over hen
heersende machtsstelsel.
De tegenwoordige morele
voorlichters dwepen met het begrip 'verdraagzaamheid'. Zij doen alsof hiermee
alle problemen tussen de mensen opgelost kunnen worden, maar in feite leiden
hun bemoeienissen tot niets omdat genoemd begrip geen enkele praktische betekenis
heeft. Het kan alleen maar gefrustreerde mensen opleveren.
Het is bepaald geen populaire gedachte dat er met het begrip 'verdraagzaamheid'
niets te beginnen is. Toch is het wel degelijk een onbruikbaar begrip.
En met 'onverdraagzaamheid' kan
men trouwens ook geen kant uit. Het blijkt dat er niemand is die niet op zekere
momenten in zijn leven van onverdraagzaamheid beschuldigd kan worden. Het hangt
er maar net vanaf waarom het op zo een moment gaat. Maar ook is er bij ieder
mens wel een voorbeeld van verdraagzaamheid aan te wijzen. Over en weer kunnen
de mensen aan de gang blijven elkaar op dit gebied te prijzen of verwijten te
maken, zonder dat men ooit werkelijk uit de voeten kan met deze begrippen.
Voor meer info.: Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 52 en
vervolgens : nihilisme
;
dat verrekte
nihilisme ; vrouw
en wereld ; filosofie van de hak op de tak no.1
, no.2
en no.3
; verdedigers
van de godsdienst dvg256 ( trefwoord: verdraagzaamheid )
Bij elke vorm van macht behoort geweld, niet als een vervelende bijkomstigheid waarvan men eigenlijk wel af zou willen, maar als een noodzakelijkheid. Zonder geweld is macht onbestaanbaar, want macht die niet uitgeoefend wordt is geen macht. Het geweld behoort bij de macht zoals handelingen bij je handen behoren. Alle quasi humane verhalen van geestelijke of wereldlijke machthebbers, dat zij zo'n hekel aan geweld zouden hebben en dat zij het zo graag zouden uitbannen, hebben betrekking op door anderen gepleegd geweld, terwijl zij van hun eigen gewelddadigheid (die uiteraard grondig gelegaliseerd is) vinden dat die zo weinig mogelijk “gewelddadig” moet zijn. Dat wil zeggen: geweld dat er uit ziet alsof het geen geweld is doordat je de schijn wekt op redelijke, democratische, wijze te willen overtuigen. Zie: briefwisseling…geweld
Met de mond wordt namelijk door die SGP de scheiding van
kerk en staat onderschreven. Daardoor lijkt het of die partij in staatkundige
zin democratisch is. De truc is echter dat wel de instituten 'kerk' en 'staat'
van elkaar gescheiden worden, maar dat zij tegelijkertijd alle twee onderworpen
zijn aan God. Zij zijn beide 'dienaressen van God'. De staat en de kerk zijn
dus wel gescheiden, maar niet de staat en de godsdienst.
Dat kan alleen maar stiekem verwijzen naar het ideaal van een theocratie.
Daarin verschilt die o zo democratische Staatkundig Gereformeerde Partij in
geen enkel opzicht van de Islam en al die andere godderige
tirannieën.
Meer info, zie : Alledaags commentaar- no. 40
CHRISTELIJKE MORAAL: kwijten
onze regeerders zich van de taak neutraal tegenover de godsdienst te staan? Dat
valt helaas bitter tegen. Kennelijk begrijpen zij nog steeds niet wat het
betekent dat kerk en staat gescheiden moeten zijn.Toen
ook al ! Zie…
Godsbewijzen
Zoals met alles is het ook met de zogenaamde godsbewijzen een rommeltje. De
gelovigen zien geen kans Gods bestaan aan te tonen terwijl de ongelovigen zijn
niet-bestaan niet kunnen bewijzen. Beiden, zowel gelovigen als ongelovigen
zitten in hetzelfde schuitje, ieder aan een kant en de een zegt almaar 'ja' en
de ander almaar 'nee'. Dat gaat nu al eeuwen zo door! Ook heldere koppen
blijven bijna altijd steken in deze tweestrijd en inderdaad: je komt er niet
uit, althans niet op die manier.
Voor meer info , zie: Filosofische invallen- aflevering nr. 25
En hoe zit het nou met : Jahweh, GOD en Allah,
Als
het gaat om de vraag of godsdiensten wel of niet tolerantie bevorderend zijn,
worden mijns inziens de verhoudingen steeds omgedraaid. Dat leidt tot een voor
het atheïsme noodlottige vertekening van de godsdiensten in kwestie. Je vraagt
je af hoe dat komt; verlangt het moderne denken van ons dat wij de godsdiensten
zonder meer positief benaderen, of zijn wij blind voor enkele onderscheidingen
die, bij het nadenken over het fenomeen godsdienst, beslist gemaakt moeten
worden? Ik denk het laatste !
Een
poging tot verduidelijking...Voor meer info. Zie…
Zijn Godsdiensten achterlijk ?
Alle godsdiensten zijn volslagen idioot. Dat is
een kwalificatie die inderdaad heel wat verder gaat dan de gebruikelijke
relativerende die inhoudt dat een godsdienst een
achtergebleven cultuuruiting zou zijn. De kwalificatie dat het over iets
idioots gaat is in feite een absolute, een algemeen geldige. En wel omdat het
begrip 'idioot' geen vergelijking met iets anders inhoudt, zoals dat met het
begrip 'achtergebleven' wel het geval is. Dat is immers een vergelijking tussen
iets ouds en iets dat inmiddels verder ontwikkeld is. Tegelijkertijd suggereert
het begrip 'achtergebleven' dat er ooit een tijd zou zijn geweest waarin een
bepaalde, thans als achterlijk te kwalificeren, zaak actueel en redelijk was.
Zo'n moment is er echter nooit geweest, bij geen enkele godsdienst. Ook ten
tijde van hun stichting waren godsdiensten onmiskenbare manifestaties van
intellectueel idiotisme. Meer info, zie : Alledaags
commentaar- no. 40
Het godsdienstig machtssysteem
tiranniseert de mensen tot op de dag van
vandaag. Weliswaar willen er een heleboel niet meer buigen voor de autoritaire
macht van een godsdienstig stelsel, maar dat komt doordat zij in het algemeen
onverschilliger tegenover elke macht zijn komen te staan. Het zijn er echter
nog steeds maar bitter weinig die over het godsbegrip als zodanig durven door
te denken. Behalve de vrijdenkers durven weinigen het risico van het atheïsme
aan. De meesten vrezen alle houvast kwijt te raken. Het vooruitzicht om
volledig zelf verantwoordelijk te moeten zijn schrikt hen af.
Bovendien: als god geen leiding
geeft en de normen en waarden vaststelt, wie zal het dan wel doen? Dat is een
goede vraag om op terug te komen... want hier stuiten wij op dat
verschrikkelijke "nihilisme".
Daarover gaat het de volgende keer.
Voor meer informatie, zie: Hoe zit het nou
met God
De
West-Europese cultuur is een GODSDIENSTIGE cultuur: Zie…
(bladwijzer: godsdienstige cultuur ).
Meestal
heeft men niet in de gaten dat de godsdienst een West-Europees fenomeen is. In
andere culturen, de Islam even uitgezonderd, kwam de godsdienst niet voor, wel
echter het GELOOF in allerlei goddelijke machten. Waarom het gaat is het woord
dienst, dat wijst op een stelsel van dienstbaarheden aan hoger gestelde
machten. En als zodanig is het typisch West-Europees .
Het zal inmiddels duidelijk
zijn dat in onze, analytische, splitsende cultuur het begrip grens een
eenzijdige betekenis heeft. De betekenis namelijk van afscheiding. Het is een
muur tussen het één en het ander. Het begrip grens betekent echter ook overgang
van het één naar het ander en als zodanig reikt het tot in de oneindigheid.
Voor een nadere
uiteenzetting zie: De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur
Als je afziet van vragen stellen betekent dat een
ramp voor jezelf en voor de andere mensen! Onze moderne wereld is daarvan een
schrijnend voorbeeld. Het zijn de vrijdenkers, die al eeuwenlang proberen hun
denken tot “vrijdenken” te maken. Vrijdenken wil, in de grond van de zaak,
zeggen: jezelf bevrijden van de conditioneringen, niets als vanzelfsprekend
aannemen en alleen maar afgaan op je eigen inzichten, ook al liggen die dwars
tegen die van de meerderheid van de mensen - wat uiteraard heel vaak het geval
is. Het is niet gemakkelijk, dat vrijdenken. Je maakt er bepaald niet altijd
vrienden mee! De mensen vinden je lastig omdat je ze in hun rust verstoort, hen
wakker maakt uit de verdoving van de vanzelfsprekende “waarheden” en alles
onzeker maakt. Maar dat moet dan maar, want zonder onzekerheden kom je helemaal
niets aan de weet en blijft de mensheid maar op de oude manier
doormodderen...Voor nadere informatie, zie: conditionering
Terug
naar: de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
|
|