Terug naar:
de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Caesar-
zie bladwijzers uit Dat verfoeilijke Individualisme no.245,
Caesar- zie bladwijzers uit De Grote Vierslag,
Caesar-
zie bladwijzers uit De ontwikkeling van de West Europese Cultuur,
Caesar- zie bladwijzers
uit Vrouw en Wereld,
Capra ; Fritjof Capra, natuurkundige-1 (maak gebruik van de zoekterm capra),
Capra ; Fritjof Capra, natuurkundige-2 (maak gebruik van de zoekterm capra),
Capra ; Fritjof Capra, natuurkundige-3 (maak gebruik van de zoekterm capra),
Capra ; Fritjof Capra, natuurkundige-4 (maak gebruik van de zoekterm capra),
Capra ; Fritjof Capra, natuurkundige-5
(maak gebruik van de zoekterm capra),
CDA/VVD ; Overeenkomst CDA/VVD is, jawel, God, de God
van de Economie en de Politiek,
Chantagerecht-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Chaotische janboel-zie nr. 24-uit Filosofische
Invallen 1t/m26,
Charles
Darwin nr. 69-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
China-1
; China-2
; China-3
; China-4 ; China-5
; China-6
; China-7
; China-8
; China-9
; China-10 ; China-11
; China-12 (zie bladwijzers),
China-1 ;
zie bladwijzers uit Alledaags Commentaar 1t/m40,
China-10
; zie bladwijzers uit Het socialisme is dood,leve het
socialisme,
China-11
; zie bladwijzers uit Westerse excistentiele
veiligheid,
China-12 ; zie bladwijzers
uit De Islam nu-1979,
China-2 ;
zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 2,
China-3 ; zie
bladwijzers uit Dat verrekte Nihilisme,
China-4 ; zie bladwijzers uit De Grote
Vierslag-Nihilisme, Anarchisme, Socialisme, Communisme,
China-5 ; zie bladwijzers uit De Kunst van het Filosoferen,
China-6
; zie bladwijzers uit De ontwikkeling van de West Europese Cultuur,
China-7 ;
zie bladwijzers uit De ontwikkeling van het Denken,
China-8
; zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
China-9 ;
zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.2,
Christelijke
waanvoorstellingen-zie nr. 46-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73
Christendom ; Grondslagen van de ISLAM en het
CHRISTENDOM-(zie bladwijzers),
Christendom
en Islam- nr. 39-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Christus
; de Geneesheer van de kosmos zie no.3,
Christus ; De historiciteit van Christus-zie
bladwijzers uit De ontwikkeling van het Denken,
Christus;
herrijzenis van Christus,
Churchill
; Winston Churchill-zie nr. 47,
Churchill-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Civilisatie
; Beschaving oftewel Civilisatie
versus Cultuur-nr.61
Civilisatie
; Beschaving oftewel civilisatie-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Civilisatie
; het begrip civilisatie-zie nr. 61-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Collectief ; het Recht en het collectief-zie nr.
16-uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Collectieve krankzinnigheid-zie nr. 12-uit
Filosofische Invallen 1t/m26,
Collectieven
; traditionele collectieven-zie nr. 58-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Collectivisme
; instortend collectivisme-zie nr. 66-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Collectivisme-zie
nr. 67-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Collectivistisch denken-1-zie bladwijzers uit Beweging
en Verschijnsel deel 2,
Collectivistisch denken-2-zie bladwijzers uit
Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Collectivistisch denken-3-zie bladwijzers uit
Filosofie van de Hak op de Tak nr-2,
Collectivistisch denken-4-zie bladwijzers uit
Filosofische Invallen 1t/m26,
Collectivistisch
denken-5-zie bladwijzers uit Varia 1 t/m 10,
Collectivistisch denken-6-zie bladwijzers uit Vrouw en Wereld,
Collectivistische
gedachtengangen ; verwerpelijke collectivistische gedachtengangen-zie nr. 01,
Collectivistische instinct-zie nr. 05,
Collectivistische
wereld ; voorbije collectivistische wereld-zie nr. 11,
Communicatie
; gemis aan communicatie…is een
middel…,
Communicatie
als sociaal zenuwstelsel-zie nr. 16,
Communisme
; Sartre en het communisme- nr. 21,
Communisme
als ultieme gemeenschappelijkheid-zie nr. 13,
Communisme-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Concurrentie-
1-uit Beweging
en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Concurrentie-
2-uit Beweging
en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Concurrentie en marktwerking- aflevering 57,
Concurrentie-1-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Concurrentie-1-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Concurrentie-2-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Concurrentie-2-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Concurrentie-3-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Concurrentie-4-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Conditionering ; ontwikkeling / het
verhelderingsproces,
Conflict ; Oplossing Midden-Oosten conflict !,
Bestudeer Beweging en Verschijnsel,
Consistent gedrag-zie bladwijzers,
Constante snelheid-zie bladwijzers van Beweging en
Verschijnsel deel 1,
Constructies
; bedachte constructies-zie nr. 54
Consument
en wetenschapper-zie nr. 53
Controleren
wordt ondoenlijk- nr. 20,
Corruptie ;
onze wereld blijkt van corruptie aan elkaar te hangen-zie afl. 17,
Costrueren
van een moderne maatschappij-zie nr. 08,
Creatie ; Evolutie of
creatie,
Creatief denken-zie nr. 10-uit Filosofische Invallen
1t/m26,
Creatieve
filosofen- zie bladwijzers in “De Kunst van het Filosoferen”,
Criminaliteit
; agressieve criminaliteit-zie nr. 63-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Criminaliteit
; voedingsbodem voor criminaliteit- nr. 32-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Culturele
en juridische misdadigheid-zie nr. 72-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Culturele
krankzinnigheid-zie nr. 55-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Culturele
misdadigheid van de moderne mens-zie nr. 73-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Culturele
misdadigheid-zie nr. 72-uit Filosofie Van de Hak op de Tak 1t/m73,
Culturele
misdadigheid-zie nrs.72/73 en 61 uit
Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Culturele
vijandschap- nr. 32,
Cultuur ;
Beschaving oftewel Civilisatie versus
Cultuur-nr.61
Cultuur ; Beschaving oftewel Civilisatie versus
Cultuur-nr.61,
Cultuur
; cultuurfilosofische opmerkingen-juni 2008,
Cultuur
; de mens als cultuur-zie nr. 62-uit
Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Cultuur ; de ontwikkeling van de West Europese
Cultuur,
Cultuur ; de West-Europese cultuur,
Cultuur ; Godsdienstige cultuur,
Cultuur
; het begrip cultuur-zie nr. 61
Cultuur
; iets over de Duitse cultuur-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Cultuur
; individualistische cultuur-zie nr. 65-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Cultuur
; moderne cultuur-zie nr. 73-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Cultuur ; onze cultuur
wordt met recht een 'praatcultuur' genoemd-zie nr. 09,
Cultuurfilosofische
opmerkingen-mei 2008,
Cultuur-historisch
inzicht ; gebrek aan cultuur-historisch inzicht-zie nr. 61
Cultuurmoment
; Het laatste cultuurmoment-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Cultuurontwikkeling
; het voorspel-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Cultuurspanning-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Cultuurthema
; analyse als cultuurthema-zie nr. 48,
Cultuuruitingen-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Cultuuruiting-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Cursus filosofie ; De kunst van het filosoferen,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor
méér informatie
calculerende burger
Op het ogenblik wordt een heel complex van sociale voorzieningen
afgebroken. Het heet dat dit noodzakelijk is omdat de zaak anders niet langer
betaalbaar zou zijn. Bovendien wijst men er steeds weer op dat het met de
economie slecht gaat en dat we dus moeten inbinden. Tegelijkertijd worden er
tientallen miljarden in het buitenland geïnvesteerd en verrijzen er overal
nieuwe luxueuze bedrijfspanden. Een bepaald soort bovenlaag kan zich vrijwel
alles veroorloven, niet doordat er nu eenmaal kapitaal in de familie is, maar
doordat er zo buitensporig veel verdiend wordt. Hoe dan ook, er is een
verschuiving gaande van een denken in termen van gemeenschappelijkheid naar
termen van individualiteit. Natuurlijk wordt dat door politici en overheden ook
opgemerkt, maar enerzijds verwijten zij de mensen dat zij steeds meer
individualistisch worden en spreken zij smalend van de calculerende burger, die
overigens niets anders doet dan wat de bovenlaag altijd al gedaan heeft, om
anderzijds van de individualisering gebruik te maken teneinde nog meer gelden
door te sluizen naar het particuliere bedrijfsleven. Zo kan de bedoelde
bovenlaag aan zijn verdiensten komen.
Voor meer informatie , zie: ideologie of individualisme , dat verfoeilijke individualisme en..!!
De Grote Vierslag ( nihilisme, anarchisme, socialisme en
communisme )
DE
OERCEL : ( trefwoorden : beweeglijkheden , ruimte ,
elementaire materie , samenhang , materie , relatie , oercel
, bewustzijn , psyche , buitenwereld , wat is geest ,
zelfbewustzijn ).
Lees hiervoor Beweging
en Verschijnsel deel 1, 2 en 3
De zoon van de mens ( lees onderstaande 3 passages )
1) De beoordeling van de mens
vond zijn uitgangspunt in de mens en niet in een hoger principe.
Dienovereenkomstig dacht men de mens als uitlopend in het eeuwige, het
zogenaamd goddelijke, in feite het geheel dat de werkelijkheid is. In de
oudheid kon je dan ook zien dat de heersers van goddelijke komaf waren en dat
iedereen zich naar die zaak toedacht. Men dacht zich als een zaak die
uiteindelijk in dat goddelijke zijn bestemming zou vinden. De restanten van dat
denken vinden wij nog in de zogenaamde evangeliën. Kenmerkend daarin is dat de
mensen uitdrukkelijk niet veroordeeld worden, niet gebukt gaan onder zonde en
schuld. De Zoon van de mens - wij noemen hem Jezus - was van goddelijke
komaf (besef), maar zijn denken was van beneden naar boven. In het latere
Romeinse Christendom lag dat precies andersom: Christus werd als naar
boven verheven beseft (opstanding en Hemelvaart), maar diens leer is van
boven naar beneden. In die leer fungeert hij nog steeds als middelaar tussen
god en de mensen. Die mensen zijn per definitie zondig en schuldig. In het kort
gezegd: 1) het westerse denken, met de daarbij behorende waardeoordelen,
geschiedt van boven naar beneden, en het denken van de oudheid vormde zijn
waardeoordelen van beneden naar boven. En 2) in het westerse besef wordt alles
naar boven toe geprojecteerd, terwijl in het antieke besef alle verschijnselen,
inclusief de mens, naar beneden toe verkleind werden tot een microkosmos. De
noodzakelijke onderscheiding ligt dus bij het begrip het besef en het begrip het
denken. In de oudheid drukten de mensen hun besef uit in beelden. Dat waren
beelden uit en van het goddelijke, feitelijk natuurlijk uitdrukkingen van de
werkelijkheid als beeld. Uiteraard werd die werkelijkheid aan de voorstelling
afgelezen en uitgedrukt in voorstellingen met een beeldend karakter. Het ging
echter niet om de voorstelling, maar dat is, te beginnen met de Romeinse
cultuur, in de westerse wereld precies andersom komen te liggen. De
Christelijke god dankt zijn aanvaardbaarheid juist aan zijn (vermeende)
concrete bestaan.
Voor meer informatie, zie
: Beweging
en Verschijnsel deel 2
De zoon van de Mens
2) Die kwam niet zomaar
uit de lucht vallen. Men noemde het kind van de maagd “de zoon van de mens” en
dat wil zeggen: de volwassen mens die straks door de bestaande mensheid, door
ons, opgeleverd zal worden. Dat dit kind de zoon van god zou zijn is veel later
door de Roomse kerk verzonnen evenals de onzin dat hij door zijn goddelijke
vader naar de aarde gestuurd zou zijn om de zondige mensen te verlossen.
In dat
geval gaat het over de Christus uit het christendom, maar dat is een bedenksel
van op macht beluste priesters uit het oude Rome.
Het
verhaal van de maagd met het kind is een sprookje over de werkelijkheid. En het
is een waar sprookje: inderdaad brengt de werkelijkheid uit zichzelf alle
verschijnselen voort en inderdaad zal er op den duur een mensheid komen die
niet langer bezig is zichzelf het leven zuur te maken met uitbuiting en geweld.
Dat zal een realistische mensheid zijn die zichzelf niet langer kwelt met
allerlei verslavende godsdienstige onzin. Want het sprookje van de maagd met
het kind is een volstrekt atheïstisch sprookje waarin duidelijk gesteld wordt
dat er buiten het heelal helemaal niets is.
Voor
meer informatie, zie : De maagd en het kind
3) Verzorgen houdt in: de
belemmeringen voor een volledige ontplooiing wegnemen. Treffend is dat de
evangelische mensen van destijds de Zoon van de mens (voor ons Jezus of
Christus) de Geneesheer van de kosmos noemden... Een ander voorbeeld: steeds
meer heeft de maatschappij te lijden onder vernielzucht en vandalisme. Normen en waarden verliezen hun
functie, het respect voor de overheid en voor de regels verdwijnt. Gezien
vanuit de zichzelf beschermende Onvolwassen mensheid is dat verval een kwalijke
ontwikkeling die de betrekkelijke veiligheid en het welzijn aantast. Toch komt
er hier iets (op uitermate negatieve wijze) voor de dag dat voor de mensen
essentieel is: nihilisme.
Dat wil zeggen het inzicht dat er aan de afzonderlijke dingen geen waarde
gehecht kan worden, ook niet aan de gestelde regels. Het nihilisme is de bodem
waarop straks de volwassen mensen met elkaar kunnen leven, maar in een
Onvolwassen mensheid is het bedreigend en in veel opzichten zelfs misdadig.
Vandalisme is eigenlijk een ziekelijke uiting van nihilisme dat in een
infantiele wereld van normen en waarden niet uit de voeten kan, beklemd
zit. Voor meer informatie, zie : De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur
NORMEN en WAARDEN: 3 Citaten uit “robot denken” van Jan Vis,
filosoof.
1)
“Alle rampen, zoals vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook
alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de
afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden,
vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden,
ideologieën, denkmodellen of theorieën.”
Zie: Normen en
waarden
2)
“Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat ik niet veel op heb met normen en waardenstelsels,
enerzijds omdat zij het leven in bepaalde patronen en modellen vastleggen en
het daarmee beroven van haar meest wezenlijke eigenschap: vrijheid,
en anderzijds omdat het patronen en modellen zijn die op den duur zullen
verdwijnen. Als je dus je verwachtingen inzake de toekomst van de mensheid
baseert op een dergelijke “ethiek” ben je bezig met een luchtkasteel, dat er
desnoods wel steeds fraaier uit gaat zien, maar dat al met al toch een fictie
is.
3)
“Uiteraard kan je het denken niet afschaffen, je moet het gebruiken, of je wilt
of niet! Ligt het dan niet voor de hand dat je ophoudt met vluchten,
met de kop in het mystieke zand te steken, en dat je eens iets aan dat denken
gaat doen? Want dat is de oorzaak van al het getob. Als kind is je al afgeleerd
om na te denken. En het is je aangeleerd om gedachteloos te gaan denken, als
een automaat. “
Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities
van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart
individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde
verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een
ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een
situatie van "geven en nemen"
ontstaat.
De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander
en de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de
ander belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en
als hij redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last
te zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de
handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die
voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit
is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn
vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit
best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne
mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van
voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede
bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.
En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een ieder aan
zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen, streven naar
een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij onbewust als
vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen en
waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker
iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor
de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en democratie
verredelijken de onvrijheid door het te doen
voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen
hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te
brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met
onze eigen voorstelling van vrijheid: Vrijheid is…
Meer informatie? Zie… Eenzaamheid en onvrijheid
Hoe
dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit
dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van
de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen
maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in
een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en
nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat
gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander.
Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan
vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het
functioneren in… Voor meer info. Zie: De ontwikkeling van het denken ; Vrouw en Wereld
(trefwoord: geven en nemen )
en Filosofie
van de hak op de tak nr. 09
Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en
over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie
van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens:
wat is de mens en wie is de mens?
Zie : de grote vierslag ( nihilisme,anarchisme,socialisme
en communisme) en nihilisme;
dat verrekte nihilisme en
nihilisme en anarchisme als basis van het atheïsme
LEVENSBEGRIPPEN: nihilisme; anarchisme;
socialisme; communisme, (de grote vierslag)
Weliswaar is het dan geen socialisme meer, maar het geeft wel
inzicht in een maatschappelijk verschijnsel in de moderne mensheid dat sociaal
democratie genoemd wordt en dat steunt op politieke partijen die zichzelf
socialistisch noemen. Dat socialisme heeft natuurlijk ook alles te maken met De
Grote Vierslag in onvolwassen vorm. Gaat het op volwassen wijze om het inzicht
dat als ik er ben jij er vanzelfsprekend ook bent, op onvolwassen wijze
gaat het om het omgekeerde: als jij er bent heb ik het recht er ook te willen
zijn. Deze zaak heeft dus een opeisend karakter en alleen al daaruit blijkt het
onvolwassene ervan. Als je namelijk iets opeist stel je je afhankelijk van
degene aan wie je de eisen stelt en je levert je uit aan diens goedwillendheid.
Dat geldt zelfs als je na een eventuele weigering - die natuurlijk
onvermijdelijk is - met geweld je deel in bezit neemt. In feite wordt je gehele
gedrag bepaald door de ander. Dat wil niet zeggen dat er geen gegronde reden
zou zijn om je deel van de koek op te eisen. Twee argumenten die pleiten voor
dat opeisen zijn zelfs voor de hand liggend: ten eerste het argument dat de
kapitalist, dus de particuliere individu, als hij niet afgeremd wordt alles
probeert in bezit te nemen en niets voor die ander over laat en ten tweede het
argument dat daarbij de ander gewetenloos onderdrukt wordt. Zie…
In de loop van mijn filosofische verhaal zal hopelijk
duidelijk worden dat de begrippen nihilisme anarchisme, socialisme en
communisme wel degelijk van nature bij de mens behoren en dat hij dus helemaal
niet behoeft te leren ze voor zichzelf en zijn wereld te laten gelden als
zouden ze iets geheel nieuws zijn dat er aanvankelijk niet was en er zelfs nu
nog niet is. Dat betekent dat de mensen een fundamentele fout maken als zij die
begrippen als een in de verte liggend ideaal zien. Als zij dit wel doen stellen
zij iets buiten zichzelf dat in feite binnen henzelf gezocht moet worden. Hun
zoektocht gaat dan precies de verkeerde kant uit en dat heeft verschillende
consequenties. Een belangrijke is deze dat zij hun streven richten op de
buitenwereld en daarbij zichzelf buiten beschouwing laten. Bovendien ontstaat
er een levensprogramma van wensen en verlangens dat op zichzelf het hier en nu
degradeert tot iets dat niet deugt en dat minderwaardig is. Maar er is ook nog
een ernstige logische fout, die overigens door de moderne mens voortdurend
gemaakt wordt: men stelt iets dat vanzelfsprekend is als eis die ingewilligd
moet worden. Je kunt zo'n eis echter niet stellen zonder de zaak waarom het
gaat volkomen fout te interpreteren. Als je van mening bent dat een mens twee
armen en twee benen moet hebben doe je de werkelijkheid geweld aan want de mens
heeft twee armen en benen. Dat is geen norm maar dat is een feit. Zie…
Deze volwassen mens, die vooral ook bij het begrip communisme
ter sprake zal komen, is dus een geheel andere dan gewoonlijk gedacht wordt
voor zover er over gedacht wordt. Hij verandert niet van mentaliteit in die zin
dat hij een soort van bekering doormaakt, hij wordt niet plotseling aardig voor
zijn medemens en hij heeft nog steeds niets voor hem over. Wat er met hem
gebeurd is is het volgende: hij is bij zichzelf als
mens terechtgekomen en nu zijn de voor de mens geldende begrippen voor hem
realiteit geworden. Daarbij behoort het begrip het geheel, dat er onder andere
toe leidt dat de medemens nu op andere wijze ikzelf is, dat de een bij de ander
terecht kan en het grote elkaar verdringen achter de rug is. Om zover te komen
is het noodzakelijk de weg van de individualisering te volgen want je komt niet
bij jezelf terecht als je je niet bevrijdt van al het vreemde. Bekeringen en
evangelisatie en via modieuze therapieën jezelf veranderen mogen wellicht op
enkelen een heilzame uitwerking hebben, voor de mensheid als zodanig is de door
mij besproken onaangename weg noodzakelijk en onvermijdelijk. Deze weg is de
enige die tot het waarachtige socialistische inzicht leidt: als ik er ben, ben
jij er ook. Zie…
Conditionering
( een viertal passages
)
1)
Maar wat ik zeggen wil is dit: het is inderdaad een feit dat de mensen vol
zitten met programma's, met denkprogramma’s, om zo te zeggen. Zij volgen die
programma's automatisch en menen zeker te weten dat die bepaalde wijze van
denken de juiste is -dat kennis, die je met behulp van dat soort denken opdoet
zonder twijfel ware kennis is. En dat je je dus rustig kunt laten overtuigen
van bepaalde waarheden door deskundigen, die zich in dat denken bekwaamd
hebben. Was het maar waar! Jammer genoeg ziet de realiteit er heel anders uit.
De denkprogramma's van de mensen zijn namelijk
conditioneringen. Die zijn er dus ingebracht, ongemerkt en heel geleidelijk.
Dat is al in de wieg begonnen. Men heeft stap voor stap in je brein een soort
van netwerk aangelegd en na verloop van tijd volg je denken vanzelf de draden
van dat netwerk. En jij maar in de mening verkeren dat je zelf aan het denken
bent! Helaas, je gedachtegangen lijken alleen maar jouw eigen gedachtegangen
omdat ze overeen komen met het bij jou ingeprente denkprogramma. Het zijn eigenlijk
de denkbeelden van anderen en je maakt ze tot de jouwe juist omdat je er op
geprogrammeerd bent om dat te doen.
2)
De zogenaamde “overheden” van deze wereld hebben er alle belang bij dat de
meerderheid van de mensen niet afwijkend gaat denken. Dat zou namelijk voor die
overheden de ondergang betekenen! Er zou niets van overblijven als iedereen
zich serieus af zou gaan vragen wat een overheid nou eigenlijk is. Het gevolg
zou niets minder dan een revolutie zijn!
Of het nu gaat over god, over de staat, over het
huwelijk of over de verdediging van je beschaving, steeds zijn het dingen die
je aangepraat zijn.
Dat betekent niet dat er geen juiste opvattingen
bij kunnen zijn - waarom het gaat is dat je ze niet zelf uitgedacht hebt. Ze
zijn je ingeprent. Maar geboren ben je als een onbevangen denkend mens zonder
conditioneringen en je moet zelf de dingen aan de weet zien te komen. Dat wil
in de praktijk zeggen dat je je steeds zou moeten afvragen: Is dat wel zo? Iedereen zegt dat nu wel, maar iedereen heeft
al zoveel gezegd dat achteraf niet waar is gebleken. Misschien kom ik er niet
achter hoe iets werkelijk zit, maar dat “niet weten” is altijd nog beter dan
“verkeerd weten”. Als je iets niet weet ga je vragen stellen, maar als je iets
verkeerd weet denk je dat je goed zit - en je laat het er bij. Zo houden de
verkeerde denkbeelden zichzelf in stand.
Als je afziet van vragen stellen betekent dat een
ramp voor jezelf en voor de andere mensen! Onze moderne wereld is daarvan een
schrijnend voorbeeld.
3)
Steeds als mensen terug redeneren stellen zij zich, op de een of andere manier,
als “schepper” op. Dat is zinvol als het werkelijk gaat over dingen die zij
zelf geschapen hebben, zoals een computer, want je kunt dan “van het eind naar
het begin” redeneren, maar niet als het over de natuur gaat en de daarin
voorkomende verschijnselen. De gebeurtenissen in de natuur spelen zich in één
richting af: “van het begin naar het eind”. Als je dan toch terug redeneert doe
je dat onwillekeurig vanuit het gezichtspunt van de “goddelijke programmeur”,
de god die alles geschapen zou hebben. Een dergelijke gedachtegang kan alleen
maar tot foute conclusies leiden, tot een volkomen vertekend beeld van de
werkelijkheid en, ten gevolge daarvan, tot een rampzalige manier van omgaan met
de natuur en het leven.
4)
Een volwassen mensheid staat niet meer in het teken van haar oorsprong. Voor
zover zij haar eigen leven op aarde ordent zet zij zich niet meer af tegen de
wanorde, maar richt zij zich daarentegen op het mogelijke. De “toekomst” dus.
Een dergelijke ordening is open naar nieuwe ideeën, gericht op maximale
ontplooiing van de mensen en, in de ware zin van het woord, progressief. Het
verleden dient niet meer als basis voor een in regels vastgelegde “beschaving”,
maar als leerschool voor het heden. Op zo'n manier werkt dat verleden niet
remmend, maar verhelderend, precies zoals dat, als het goed is, in je eigen
individuele leven ook het geval is...
Voor meer info, zie: conditionering ; De ontwikkeling van het denken
De bedoeling van een
wetenschappelijk congres is de discussie; daaruit put het congres zijn kracht
dat het de deelnemers aanzet tot het overdenken van nieuwe argumenten. Maar aan
dit laatste hebben de gelovigen geen behoefte, gezegend als zij zijn met het
bezit van de door god persoonlijk geopenbaarde waarheid, neergeschreven in het
heilige boek, de bijbel. En dus wordt er voor het congres aan de sprekers
medegedeeld dat het niet toegestaan is te filosoferen. Ik ben bang dat het aan
veel mensen ontgaan zal zijn wat de betekenis is van een dergelijk verbod. Want
voor de meeste mensen is de filosofie toch maar een oeverloos en dor gezwam,
dat bovendien nog zo abstract is dat niemand er iets van begrijpt, laat staan
dat iemand er iets aan heeft. Het verbod om op een dergelijke manier de
toehoorders te vervelen lijkt dus redelijk. Maar het verbod tot filosoferen
betekent in feite dat het niemand toegestaan is op het geheel der feiten een
visie te hebben. Men mag de feiten niet plaatsen in het verband van een visie
op de werkelijkheid.
De
feiten moeten los van elkaar blijven.
In
de grond van de zaak houdt dit in dat het zelfs onmogelijk is over de
evolutiegedachte te spreken - deze gedachte berust immers voor een goed deel op
een visie, op een door onderzoek en denken naar voren gekomen voorstelling van
de werkelijkheid. En in dit licht mogen de feiten niet gesteld worden, want dan
is men bezig te filosoferen! Voor meer
info. Zie: evolutie
of creatie
De
West-Europese cultuur is een GODSDIENSTIGE cultuur: Zie…
(trefwoord: godsdienstige
cultuur ).
Meestal
heeft men niet in de gaten dat de godsdienst een West-Europees fenomeen is. In
andere culturen, de Islam even uitgezonderd, kwam de godsdienst niet voor, wel
echter het GELOOF in allerlei goddelijke machten. Waarom het gaat is het woord
dienst, dat wijst op een stelsel van dienstbaarheden aan hoger gestelde
machten. En als zodanig is het typisch West-Europees .
De onechte cultuurontwikkeling
Volgens de filosoof Schopenhauer
(1788-1860) berust de cultuur op minderheden. Deze uitspraak is fout, ten
eerste omdat hij gedaan is vanuit een cultuurdrager, die kennelijk een bepaalde
vorm van cultuuruiting, namelijk die van een elite, aanzag voor dé cultuur. Een
vergissing, die herhaaldelijk bij de culturele elite voorkomt. Ten tweede is
deze uitspraak fout omdat hij geen blijk geeft van het inzicht dat de
werkelijke cultuurontwikkeling zich niet afspeelt in de zogenaamde
cultuurdragers - de minderheden, waarover Schopenhauer spreekt - maar juist bij
de gewone mensen. Waarom dat zo is zullen wij nog bespreken. In ieder geval is
nu reeds van de cultuuruitingen der minderheden, de elites dus, te zeggen dat
die uitingen steeds verschijnen in het licht van de MACHT, zoals die door de
éne mens over de andere uitgeoefend wordt. Beschouwen wij dus de ontwikkeling
van de cultuur vanuit het gezichtspunt van de culturele elites - en doorgaans
doet men dat - dan ontstaat er een geheel vertekend beeld. Je kunt zelfs stellen
dat dit beeld tegengesteld is aan de werkelijke ontwikkeling, omdat elites,
minderheden met macht, op hun wijze de ONTKENNING zijn van de mensheid als
zodanig. De elites hebben zich buiten en boven het volk gesteld en zijn
daardoor geen representant van datgene dat er werkelijk gaande is. De tot voor
kort geschreven geschiedenis behelst de geschiedenis der mensheid ZOALS ZE NIET
IS, hoewel er natuurlijk ook niet gesteld kan worden dat ze geheel vreemd is
aan de werkelijke ontwikkeling. Er is natuurlijk wel een samenhang, maar dat is
een heel andere verhouding dan gewoonlijk gedacht wordt. Als je die verhouding
kent, is het mogelijk uit de denkinhouden van de culturele elites gegevens te
distilleren die de gedachtegang over de werkelijke ontwikkeling kunnen
ondersteunen. Voorbeelden hiervan zullen wij telkens tegenkomen.
Voor meer informatie, zie…
de
gestolde neerslag van een bepaalde fase van de ontwikkeling van het zelfbewustzijn. Er worden allerlei dingen vastgelegd,
als norm gesteld, die tijdens die fase duidelijk zijn geworden. De neerslag van
zo’n fase stolt tot cultuur.
Onder een ideologie versta ik:
een overheersend cultuurdenkbeeld dat gebaseerd is op de voorstelling hoe de
werkelijkheid zou moeten zijn.
Terug
naar: de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
|