DE MAAGD EN HET KIND

televisie-uitzending van 23 december 1991

Uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte no. 223 maart 1992

 

christendom,christus,de bijbel,de maagd en het kind,de maagd maria,de maagd met het kind,de zoon van de mens,

evangelie,god,godsdienst,madonna,moeder gods,oermoeder.

 

 

 

Bladwijzer(s): de Bijbel, de vier Evangeliën, Sprookjesvertellers  ; ATHEĎSTISCH SPROOKJE  ;  JEZUS - De Zoon van GOD/een opstandige Joodse sekteleider of De zoon van de MENS..!  ; 

 

Naar artikelen: Het toenemend belang van het Atheďsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof ; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; God bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheďsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ;  Ongewenst atheďsme- zie afl. 32 ;  Een grens te ver (Israël) ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Kunnen moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; De Islam ; Het staat in de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer ; Is er dan toch een GOD..? Hoe zit dat..?  Briewisseling- Geweld- Godsdienst- Geloof ; Vrijheid van Godsdienst ; Kan alles maar..!-zie bladwijzers Cultuurfilosofische Opmerkingen-o.a. Verveling, verlies van houvast, Islam’s succes ; Samenleving, Maatschappij en Gezin ; Hoe zit het nou met god ; De kunst, het schone verschijnsel (afl. nr. 7-De VROUW) ; Filosofie van de kunst ; Een korte schets v/d MENSELIJKE SEKSUALITEIT

 

Terug naar: de Startpagina

 

De Maagd en het kind

 

Eigenlijk is het heel merkwaardig dat er in de westerse cultuur een godsdienst beleden wordt.

Immers, we hebben te doen met een uitermate zakelijke cultuur waarin alles draait om de waarneembare en onderzoekbare dingen. De mensen uit die cultuur voelen er niets voor om zomaar iets aan te nemen. Als je hen van iets wilt overtuigen zul je met harde bewijzen moeten komen. Dat het niemand ooit gelukt is te bewijzen dat god bestaat is een onloochenbaar feit. Toch geloven de meeste westerse mensen in het bestaan daarvan. Dat is een ongerijmdheid die je niet zonder meer kunt verklaren door de godsdienstige indoctrinatie waaraan al die mensen blootgestaan hebben. Juist die westerse mensen laten zich niet zo gemakkelijk indoctrineren, tenzij... Inderdaad, tenzij je het doet voorkomen of er wel degelijk bewijzen zijn voor het bestaan van een opperwezen. Bij de EO hebben ze een tijdje geleden geprobeerd op natuurwetenschappelijke wijze aan te tonen dat het heelal door god geschapen moest zijn, maar dat is een fiasco geworden. Niemand met een beetje verstand van natuurkunde trapte daar in. Zoiets moet je dan ook anders aanpakken!

Al 2000 jaar weten de christelijke geestelijken dat het veel eenvoudiger en overtuigender kan. Je moet je gewoon beroepen op getuigenverklaringen! En die staan in overvloed in de bijbel. Getuigenverklaringen slaan op gebeurtenissen die echt plaats gevonden hebben, althans... die suggestie wekken zij. Zo hebben ook de verhalen uit de bijbel een schijn van betrouwbaarheid aan zich. En de westerse mensen trappen daar in. Het is echt gebeurd, er zijn getuigen, dus: het moet waar zijn. Je behoeft je er dan ook niet over te verbazen dat de christelijke priesters en dominees het in hun preken eerst over de een of andere bijbelse gebeurtenis hebben om je vervolgens de moraal van het verhaal op de mouw te spelden. Een moraal die overigens nauwelijks diepgang heeft. Zij is zo simpel dat je haar met enige fantasie uit vrijwel elke alledaagse gebeurtenis kunt destilleren, als je maar gelooft in een bovenaardse macht. De zogenaamde getuigenissen waar de moderne evangelisatie-christenen je mee doodgooien spreken wat dit betreft een duidelijke taal... Toch is er een moeilijkheid met die verhalen uit de bijbel. Je moet vooral uitkijken met de vier Evangeliën uit het Nieuwe Testament. Daartussen zitten namelijk nogal wat sprookjes. Nu is het eigenaardige van sprookjes dat zij een waar verhaal vertellen aan de hand van gefingeerde en volstrekt onmogelijke gebeurtenissen. Vooral de mensen uit de oudheid waren meesterlijke sprookjesvertellers. Zelf wisten zij natuurlijk heel goed dat het sprookjes waren, maar, een paar eeuwen later geloven de meeste westerse mensen dat het getuigenverklaringen zijn van echte gebeurtenissen. Dat pleit niet voor de wereldbeschouwing en het denken van die westerlingen, maar daarvan is dit helaas niet het enige voorbeeld. Ondanks al hun zakelijkheid rammelt er nog wel heel wat meer aan hun wereldbeschouwing en hun denken...Waar ik het vanavond, als bijdrage van de vrijdenkers aan kerstmis, speciaal over wil hebben is het sprookje van de maagd met het kind, oftewel Maria met het kindeke Jezus. Uiteraard is ook hiervan in het westen een reële gebeurtenis gemaakt. De kerststalletjes getuigen hiervan en uiteraard ook de verhalen van de geestelijken. De kunstenaars hebben het tafereel talloze malen uitgebeeld. Maria is geworden tot de “hemelkoningin”, de “moeder gods” en de “madonna”. Toch weet iedereen dat een vrouw die zwanger is onmogelijk nog maagd kan zijn. Wat is dat dan voor een raar verhaal? Wel, het is gewoon een sprookje en de waarheid daarvan ligt niet in de gebeurtenis, maar in de betekenis. Men bedoelde er destijds iets mee en dat kwam rechtstreeks voort uit de wereldbeschouwing van die dagen. Voor westers denken bestaat de werkelijkheid uit een grote verzameling afzonderlijke verschijnselen, maar voor het denken uit de oudheid was de werkelijkheid een samenhangend geheel waarin geen enkel verschijnsel op zichzelf stond. Dat geheel omvatte al het bestaande. Alles wat je je maar denken kunt viel daarbinnen. En buiten dat geheel was er absoluut niets.

De verschillende verschijnselen waren dan ook niet door een scheppingsdaad van een god van buitenaf tot stand gebracht, maar zij waren het gevolg van wat wij nu zouden noemen “het zelforganiserend vermogen van de materie”. Ook volgens de ouden bracht de werkelijkheid dus uit zichzelf alle dingen voort. Aan deze wereldbeschouwing werd uitdrukking gegeven doormiddel van het beeld van de oermoeder. Uit deze oermoeder was al het bestaande voortgekomen, zomaar vanzelf, zonder dat er van buitenaf een bevruchter aan te pas was gekomen. Als er al aan bevruchting gedacht werd bevond het bevruchtende principe dus het mannelijke, zich binnen de alomvattende oermoeder. Zo gezien spreekt het vanzelf dat men zich deze oermoeder als maagd voorstelde: zij was niet van buitenaf door iets mannelijks benaderd. Zoals op een oud beeldje van de Egyptische godin Neith vermeld staat: niemand had haar hemd opgelicht en zij had uit zichzelf voortgebracht... Het sprookje van de maagd Maria gaat op die wereldbeschouwing terug. Er zijn vele verhalen over dergelijke uit zichzelf voortbrengende maagden en een deel van die verhalen is samengekomen in het Evangelie. Maar, er is een betrekkelijk nieuw element aan toegevoegd. Men heeft haar voortbrengend vermogen toegespitst op het kind. Dat was niet zomaar een kind, neen, het was een bijzonder kind omdat het de gehele wereld zou verlossen van alle tweespalt en strijd. Vrede zou hij brengen! Het is niet moeilijk om in te zien dat hier de volwassen mens bedoeld werd.

De ouden hadden het in feite over een toekomstige volwassen mensheid. Die kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Men noemde het kind van de maagd “de zoon van de mens” en dat wil zeggen: de volwassen mens die straks door de bestaande mensheid, door ons, opgeleverd zal worden. Dat dit kind de zoon van god zou zijn is veel later door de Roomse kerk verzonnen evenals de onzin dat hij door zijn goddelijke vader naar de aarde gestuurd zou zijn om de zondige mensen te verlossen. In dat geval gaat het over de Christus uit het christendom, maar dat is een bedenksel van op macht beluste priesters uit het oude Rome. Het verhaal van de maagd met het kind is een sprookje over de werkelijkheid. En het is een waar sprookje: inderdaad brengt de werkelijkheid uit zichzelf alle verschijnselen voort en inderdaad zal er op den duur een mensheid komen die niet langer bezig is zichzelf het leven zuur te maken met uitbuiting en geweld. Dat zal een realistische mensheid zijn die zichzelf niet langer kwelt met allerlei verslavende godsdienstige onzin. Want het sprookje van de maagd met het kind is een volstrekt atheďstisch sprookje waarin duidelijk gesteld wordt dat er buiten het heelal helemaal niets is. Het bestaan van een scheppende macht en besturende macht, een mannelijke verwekkende god, is volstrekt uitgesloten. De zaak is eigenlijk bijzonder komisch: men heeft in zijn onnozelheid de christelijke godsdienst gebaseerd op een sprookje waarin verteld wordt dat er geen god is en waarin de beschreven gebeurtenissen onmogelijk plaatsgevonden kunnen hebben. Het is een verhaal dat stamt uit een ongodsdienstige matriarchale traditie die lang geleden in het Verre Oosten ontstaan is, in een tijd dat de mensen nog aanvoelden hoe het zit met de werkelijkheid. De meeste vrijdenkers zitten op diezelfde lijn. Zij spreken weliswaar niet meer in termen van een maagd en een kind, want dank zij de wetenschap zijn zij intussen tot de overtuiging gekomen dat het de beweeglijke materie is die zichzelf organiseert, maar de strekking van hun ideeën komt overeen met die uit het grijze verleden. En vanuit die atheďstische geestverwantschap kunnen vrijdenkers het sprookje van de maagd met het kind best waarderen...

 

Tekst van de televisie-uitzending van 23 december 1991

Pagina's zijn door mij uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte no. 223 maart 1992 overgenomen.

 

Bladwijzer(s): de Bijbel, de vier Evangeliën, Sprookjesvertellers  ; ATHEĎSTISCH SPROOKJE  ;  JEZUS - De Zoon van GOD/een opstandige Joodse sekteleider of De zoon van de MENS..!  ; 

 

Naar artikelen: Het toenemend belang van het Atheďsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof ; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; God bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheďsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ;  Ongewenst atheďsme- zie afl. 32 ;  Een grens te ver (Israël) ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Kunnen moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; De Islam ; Het staat in de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer ; Is er dan toch een GOD..? Hoe zit dat..?  Briewisseling- Geweld- Godsdienst- Geloof ; Vrijheid van Godsdienst ; Kan alles maar..!-zie bladwijzers Cultuurfilosofische Opmerkingen-o.a. Verveling, verlies van houvast, Islam’s succes ; Samenleving, Maatschappij en Gezin ; Hoe zit het nou met god ; De kunst, het schone verschijnsel (afl. nr. 7-De VROUW) ; Filosofie van de kunst ; Een korte schets v/d MENSELIJKE SEKSUALITEIT

 

Terug naar: de Startpagina

 

Aangezien de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen, is het citeren uit  mijn werk zonder meer toegestaan.

Wel echter zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld gaat van een duidelijke bronvermelding! (Jan Vis, creatief filosoof)

 

 

website analysis
website analysis

website analysis
online hit counter