DE VREDE

januari 1983

Naar het begin v/h artikel

 

 

defensie,macht,machtsevenwichten,oorlog,oorlogshandelingen,pacifistisch,politici,regering, verdeling van de macht,verkiezingen,vrede,vredesbewegingen,vredesgesprekken,vredesvraagstuk.

Terug naar: De Startpagina

Naar Bladwijzers:  MACHT/Oorlogszuchtig/Oorlogsdenken

Naar andere artikelen: Conditionering ; Cultuur Filosofische opmerkingen – (2015) ; Robot denken ; Op de vlucht voor je eigen denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheïsme ; Geen God wat dan – (1975) ; Godsdienst en Geloof ; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; God bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheïsme ; Gedachten over Ontstaan en Bestaan-(1989/’91) ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ;  Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ;  Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Hoe zit het nou met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ;  De Islam ; Het staat in de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De ontwikkeling van het denken – (1984/’85) ; De Vrede ; Conditionering en De ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en dubbelhartigheid  ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou met Jahweh, God en Allah  ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur  ;  Een grens te ver

 

 

 

DE VREDE

januari 1983

Op het ogenblik staat het vredesvraagstuk in de volle belangstelling over een groot deel van de wereld.  De vredesbewegingen nemen voortdurend aan omvang en invloed toe en zelfs de politici, die doorgaans niet de eersten zijn om de vrede in wereld te bevorderen, komen er niet meer onder uit het vredesvraagstuk mede te betrekken in hun onderhandelingen over de verdeling van de Macht. Nu moeten wij ons door dit laatste geen zand in de ogen laten strooien. Omdat het verwerven van macht en het verdelen ervan in de zogenaamde democratische landen een kwestie is van stemmenaantal, is het moeilijk de roep om vrede te negeren. Dat zou trouwens onverstandig zijn. Want je kan je macht vergroten door te zeggen dat je je voor de vrede zult inzetten. Dat levert stemmen op en stemmen betekenen macht. Na de verkiezingen kan je dan altijd weer zien hoe je er zo handig mogelijk onderuit komt. Voorbeelden uit de praktijk behoef ik stellig niet te geven.

 

De vredesbeweging, zoals wij die tegenwoordig kennen, is pas de laatste tijd groot geworden. Vredelievende mensen en bewegingen zijn er altijd geweest, verzet tegen oorlogen ook, maar veel gewicht legde dat alles niet in de schaal. De vrijdenkersbeweging, vroeger De Dageraad, was zelfs al vanaf haar ontstaan in de vorige eeuw zuiver pacifistisch. En vooral ook in Nederland waren er al vroeg antimilitaristen en dienstweigeraars, die al of niet in verenigingsverband de vrede  dienden.


Vaak met grote persoonlijke offers. Maar het werd toch nooit een brede internationale beweging die zelfs regeringen als de Amerikaanse en Russische in verwarring kan brengen. Nu is dat wel het geval. Natuurlijk speelt daarin de bewapening een grote rol. Voor het eerst beschikken de machthebbers in deze wereld over wapenen, die volautomatisch en allesvernietigend zijn. Boven dergelijke wapenen is niet uit te denken: verder dan geautomatiseerd kan je niet gaan en je kan ook niet meer doen dan alles vernietigen. De zaak is dus aan zijn uiterste grens gekomen. Verder dan zo kan je niet. En dan heeft het ook geen zin meer om over wapenvermindering of wapenvermeerdering te praten. Want in principe is elk zo'n wapen de uiterste grens. Weinig wapens die alles vernietigen, of zelfs één wapen dat alles vernietigt is even erg als veel van dat spul. De grens is dus bereikt en dat is op zichzelf natuurlijk stimulans genoeg voor veel mensen om te proberen die boel tegen te houden. Maar dat wil nog niet zeggen dat al die mensen vrede willen, of, beter gezegd, dat die mensen weten wat zij willen als zij zeggen vrede te willen.

 

 

Je kunt namelijk op twee manieren over de vrede denken.

 

Verreweg de meest gebruikelijke is de verstandelijke of objectieve manier. Je stelt vast dat de mensen op macht belust zijn, agressief, gewelddadig en oorlogszuchtig. Die vaststelling wordt ondersteund door de geschiedenis en door de dingen die je om je heen ziet. Althans, dat méént men - maar daarover straks. Als je nu vindt dat het uit de hand gaat lopen, dan ga je middelen verzinnen om de zaak binnen de perken te houden.

Het beste middel is het zogenaamde Gesprek. Zolang dat nog mogelijk is kan je het uitbreken van de oorlogshandelingen tegenhouden. En die toestand wordt door de meeste mensen “vrede” genoemd.

 

Vrede is dan dus het uitblijven van oorlogshandelingen. Dat de meeste mensen er zo over denken blijkt uit het feit dat ze bijna allemaal, ook de leiders van de grote machtsblokken, zeggen dat er hier nog steeds vrede is omdat er hier geen oorlogshandelingen zijn. Daarbij zijn zij volledig blind voor het feit dat er in de rest van de wereld wel overal gevochten wordt. Maar dat gedoe aan de conferentietafel, dat zogenaamde redelijke gesprek, is ook oorlog. Alleen in een andere vorm. Want verstandelijk en objectief beschouwd is de mens oorlogszuchtig. Hij is dus altijd met oorlog bezig, ook als hij eens even niet vecht. En zijn denken is een oorlogsdenken, ook als hij over de vrede praat en over de ontwapening. Heel duidelijk komt dat voor de dag bij de politici.

 

Zij zijn zelf altijd bezig met het in stand houden en vergroten van legers en bewapening. Zij ruïneren de maatschappij met hun steeds grotere uitgaven daarvoor. En zij zijn zelf de eersten om ons ervan te overtuigen dat automatische vernietigingswapens in grote aantallen nodig zijn, maar tegelijk vertellen zij ons dat die ontwikkeling beslist tot staan gebracht moet worden, willen wij niet allemaal ten onder gaan.

Zij voeren vredesgesprekken en tegelijk bewapenen zij. Dat lijkt gespleten, maar dat is het niet. Je moet alleen in de gaten hebben dat het allemaal oorlog is, zowel de bewapening als het vredesgesprek. Het is een oorlog zonder oorlogshandelingen voorlopig. Die oorlog gaat natuurlijk om de macht.

 

Alles draait om de macht. De politiek is het levensgevaarlijke spel van machten en dus is het onmogelijk om van de politiek hoe dan ook iets anders dan oorlog in de een of andere vorm te verwachten. Nog nooit heeft de politiek de mensen, U en mij, van een oorlog afgehouden, maar het was wel altijd de politiek die de mensen de oorlog indreef. Voor het vaderland, voor het vrije westen, voor de economie, voor Lebensraum, en voor God - niet te vergeten.

 

En de mensen zich maar laten opjutten en hun bloed offeren. Denkt u eraan: de politici sneuvelen nooit op het slagveld, maar zij leggen u wel uit dat de mensheid - helaas - nog steeds oorlogszuchtig is en dat er dus een “defensie” schijnheilig woord voor oorlog - moet zijn. Neen, van de politiek, en dus ook van een regering, is nooit vrede te verwachten. Want het gaat in de politiek en regering om macht en waar macht is kan geen vrede zijn, want daar heerst de één over de ander.

 

Macht, agressie, gewelddadigheid en oorlog zijn verschijnselen, die aan de mens op te merken zijn zolang hij nog onvolwassen is.

 

En wij zijn nog onvolwassen want geweld en oorlog zijn aan de orde van de dag.

 

Twee generaals die met elkaar in gesprek zijn.

 

(illustratie)

 

Waarom laten die mensen de vrede toch niet over aan deskundigen?

 


De tweede manier om over vrede na te denken is de subjectieve of redelijke.

 

Daarbij gaat het om de mens zelf. Vrede betekent dan dat alles in rust is en dat houdt in dat de verschillen, bijvoorbeeld die tussen de mensen, in evenwicht zijn. Zoals de werking tussen de verschillende organen in uw lichaam in evenwicht is, zo is het ook bij de mensen. Eigenlijk zijn zij dus niet op macht belust, niet agressief, niet gewelddadig en oorlogszuchtig. Zij zijn juist het tegendeel daarvan: vredelievend. En vanuit dat gezichtspunt is de grondsituatie voor de mensen onderling niet oorlog, maar vrede. Vrede is dan geen negatief begrip - het ontbreken van oorlogshandelingen - maar een positief. Voor iemand die zo tegen zichzelf en zijn medemensen aankijkt is al het gepraat over wapenbeheersing en - vermindering en over ontwapening onzin. De vredesgesprekken zijn een lachertje, evenals de theorieën over machtsevenwichten.

Het brave gepraat van onze regering over “hoezeer zij toch naar vrede streeft” is leugenachtig en vals en “gebaren naar de tegenpartij” maakt zij nooit - of het moesten dreigende gebaren zijn.

 

Voor een werkelijk vredelievend mens kan er maar één ding zijn dat echt goed is: ontwapen zelf volledig zonder op al die andere idioten te wachten.

 

Laat er van komen wat er van komt, laat desnoods iedereen je land binnen vallen (waarom zouden ze?), maar maak een eind aan dat onmenselijke denken dat de mens alleen maar als een schoft ziet. Geef een voorbeeld aan de wereld nu het nog kan. We moeten nu onszelf ontdekken, dwars door alle negativiteiten heen die wij op gezette tijden vertonen. En vooral: geef de zaak niet uit handen aan de machthebbers, maar ga zelf aan het werk voor de vrede.

 

No. 133   januari 1983

 

 

Artikel werd geplaatst in de uitgave "IN NIETS NEUTRAAL" no.133- januari 1983 van De Vrije Gedachte te Rotterdam.

Auteur: Jan Vis, filosoof.

Terug naar: De Startpagina

Naar andere artikelen: Conditionering ; Cultuur Filosofische opmerkingen – (2015) ; Robot denken ; Op de vlucht voor je eigen denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheïsme ; Geen God wat dan – (1975) ; Godsdienst en Geloof ; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; God bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheïsme ; Gedachten over Ontstaan en Bestaan-(1989/’91) ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ;  Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ;  Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Hoe zit het nou met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ;  De Islam ; Het staat in de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De ontwikkeling van het denken – (1984/’85) ; De Vrede ; Conditionering en De ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en dubbelhartigheid  ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou met Jahweh, God en Allah  ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur  ;  Een grens te ver

 

Aangezien de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten, maar juist voor alle mensen, is het citeren uit dit artikel zonder meer toegestaan. Bronvermelding wordt echter wel op prijs gesteld.

 

website analysis
website analysis

website analysis
online hit counter